Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Mi a különbség az oldható és az oldhatatlan rostok között?

Mi a különbség az oldható és az oldhatatlan rostok között?

Az élelmi rostoknak két fajtája van: oldható és oldhatatlan rost. Melyik mire jó?

Oldható vs. oldhatatlan rost

Az élelmi rost a növényi eredetű élelmiszerek azon része, amely emésztés nélkül halad át az emésztőrendszeren. A rostoknak két típusa van: az oldható és az oldhatatlan rostok.

Az oldható rostok vízben oldódnak, míg az oldhatatlan rostok nem oldódnak vízben. A rostok az egészséges táplálkozás fontos részét képezik, és számos különböző testrendszert támogatnak.

Az egyes rosttípusok előnyei

Az oldható és az oldhatatlan rostoknak más-más előnyei vannak.

  • Az oldható rostok oldódása során gél keletkezik, amely számos módon javíthatja az emésztést. Az oldható rostok csökkenthetik a vér koleszterinszintjét és a vércukorszintet. Segít a szervezetnek javítani a vércukorszint szabályozását, ami segíthet a cukorbetegség kockázatának csökkentésében.
  • Az oldhatatlan rostok vizet vonzzanak a székletbe, így az puhábbá válik, és könnyebben távozik, kevésbé terheli a bélrendszerét. Az oldhatatlan rostok elősegíthetik a bélrendszer egészségét. Támogatja az inzulinérzékenységet is, és az oldható rostokhoz hasonlóan segíthet csökkenteni a cukorbetegség kockázatát.

Az élelmi rostok sokat tehetnek a bélrendszer egészségének támogatásában. A megfelelő mennyiségű élelmi rost segíthet:

  • szabályozni a testsúlyt
  • megelőzhetni a magas vérnyomást
  • a vér koleszterinszintjének kiegyensúlyozásában
  • a beindítani a belek mozgását
  • megelőzni az aranyeret
  • szabályozni a vércukorszintet
  • szabályozni a szervezet telítettségi jeleit, amelyek jelzik, hogy mikor vagyunk jóllakottak
  • csökkenti a vastagbélrák kockázatát
  • csökkenti a cukorbetegség kockázatát

Tudtad?

Ha napi két adag teljes kiőrlésű gabonából készült termékkel növeli a rostbevitelt, akár 21 százalékkal is csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát. (Forrás)

Összefoglalva:

Mind az oldható, mind az oldhatatlan rostoknak megvannak a maguk előnyei. Az oldható rostok javíthatják az emésztést és csökkenthetik a vércukorszintet, míg az oldhatatlan rostok lágyíthatják a székletet, így könnyebbé teszik a székletürítést.

A túl sok rost szedésének kockázatai

A túl sok rost gázokat és hasi puffadást is okozhatnak. Az emberek többége viszont kevesebb rostot fogyaszt, mint amennyire szüksége van, nem pedig többet.

Ha növelni szeretné a rostbevitelt, fontos, hogy az adagokat lassan, idővel növelje. Ahhoz, hogy a rostfogyasztás minden előnyét élvezhesse, arra is ügyelnie kell, hogy minden nap elegendő vizet igyon.

Mennyi rostot egyek egy nap?

Az élelmi rostok a kiegyensúlyozott étrend természetes és fontos részét képezik. 
Az élelmi rostra vonatkozó ajánlások a következők (amelyek az oldható és az oldhatatlan típusokat is tartalmazzák):

  • Férfiak, 50 éves kor alatt: 38 gramm naponta
  • Nők 50 éves kor alatt: 25 gramm naponta
  • 50 év feletti férfiak: 30 gramm naponta
  • 50 év feletti nők: 21 gramm naponta

Napi rostbevitelét növelheti különféle gyümölcsök, zöldségek, hüvelyesek és gabonafélék fogyasztásával. A következő ételekkel is meg tudja növelni a napi rost bevitelét: 

  • 1 szelet teljes kiőrlésű kenyér körülbelül 3 gramm rostot tartalmaz.
  • 1 csésze zabpehely körülbelül 4 gramm rostot tartalmaz.
  • 1 csésze főtt fekete bab körülbelül 15 gramm rostot tartalmaz.

Ha nem tudja a napi rost bevitelt elérni, használjon étrend-kiegészítőket tabletta, vagy poros változatban.

Íme néhány tipp, amit érdemes szem előtt tartani az élelmi rostot tartalmazó élelmiszerek kiválasztásakor:

  • A konzervek és a feldolgozott élelmiszerek kevesebb rostot tartalmaznak, mint a friss, teljes értékű élelmiszerek.
  • A hozzáadott rostot tartalmazó élelmiszerek összetevőlistáján szerepelhet "cikóriagyökér" vagy "inulin".
  • A növények különböző mértékben tartalmaznak oldhatatlan és oldható rostokat, ezért a legfontosabb, hogy sokféle gyümölcsöt, zöldséget és gabonafélét fogyasszunk, hogy mindkét rostfajta előnyeit élvezhessük.

Oldható rostforrások

Az oldható rostok jó forrásai közé tartoznak:

  • zab
  • borsó
  • bab
  • alma
  • citrusfélék
  • sárgarépa
  • árpa
  • útifű

Oldhatatlan rostforrások

Az oldhatatlan rostok jó forrásai közé tartoznak:

  • teljes kiőrlésű liszt
  • búzakorpa
  • diófélék
  • bab
  • karfiol
  • zöldbab
  • burgonya

 

Az oldal tetejére
BIG FISH Payment Gateway