Blog

Minden, amit a kollagénről (collagen) tudnod kell!

Tóth Barbara Életmód- és táplálkozás tanácsadó
2020.06.17 15:20

A kollagén kiegészítők egyre nagyobb reflektorfénybe kerülnek, hiszen segítenek a bőrfeszesség megtartásában, javítják a haj és a körmök egészségét, illetve az izületeknek is nagyon jó!

 

 

A szépségápolásban és sportban csodaszerként emlegetett kollagén nem más, mint egy -a szervezetben legmagasabb arányban előforduló- fehérje, amely számos funkciónkat támogatja. Nem csak, hogy támogatja, kifejezetten kollagénből épülünk fel. Aminosavak alkotják, melyeket fehérjedús ételekből bont le a szervezet, majd ebből állít elő kollagént. 28 típusát azonosították, típustól függően pedig az ínszalagokat, bőrünket, izmainkat és csontjainkat alkotja és építi fel. Kötőszöveteink egészségéért tehát nagymértékben felel a kollagén, így nem csoda, hogy sportolóknak, fizikai munkát végzőknek különösen ajánlott a pótlása.

Nézzük először, hogy miben segít a kollagén.

  • Javítja a haj, köröm és bőr állapotát. A hajhullást segít megállítani, a bőr rugalmasabb, hidratáltabb lesz, a köröm erősebb. Ráncokat, UV sugárzás káros hatásait képes redukálni. A striák halványodnak tőle, a hegek gyorsabban fakulnak, a bőrfelszín pedig simábbá válik, a narancsbőr felszámolásában is segíthet egy kiváló életmód mellett.
  • Ízületi panaszok esetén is javasolt az alkalmazása, de a porcok, inak, szalagok állapotán is segít. A csontok ellenállóbbak lesznek, stimulálja a csontképző sejteket, és a kalcium felszívódása is sokkal kedvezőbb általa. Ebből következik az is, hogy kollagén szedése mellett kalcium kiegészítés is javasolt.
  • A regenerálódás alapköve. A sejtek cserélődésében- gyógyulásában nagy szerepet kap a kollagén, így műtétek, hegek, sérülések esetén is szoktam javasolni az alkalmazását. Kollagén felel például azért, hogy sebzés esetén a vér alvadásnak indul, hegesedik, valamint azért is, hogy új bőr épül. Az izomszövetet is kiválóan regenerálja, az izomépítést elősegíti, emellett pedig a zsírégetést is támogatja.
  • Szem egészségéért felel. A szaruhártya, a retina és a sclera alkotója.
  • A belek, agy, szív egészségére, emésztésre gyakorolt hatása sem elhanyagolható.

Gyermekek -orvos által ajánlott adagolás mellett-, várandósok, szoptató édesanyák is bátran alkalmazhatják. Ügyelni kell arra, hogy szedése mellett a C-vitamin bevitelét se hanyagoljuk el, ugyanis C-vitamin is szükséges a kollagén előállításához. Kiválóan felszívódik szájon át szedve, az anyagcserét is javítja. Ismert kockázata jelenleg nincsen, ételallergiásoknak azonban oda kell figyelni arra, hogy milyen forrásból származik a termékben lévő kollagén, hal-, hús-, tojásszármazékok ugyanis előfordulhatnak benne. Több forrásból származhat a kollagén, és a marhakollagént szoktam leginkább ajánlani, ehhez tartozik ugyanis a legtöbb kutatási eredmény, a sertéskollagént leggyakrabban ipari célokra használják, a csirkéből származó kollagén pedig a madárbetegségek kapcsán felmerülő magasabb rizikófaktor miatt nem ajánlott.

Mennyit szedhetünk belőle?

Jelenleg nincsen bizonyítottan javasolt számolási mód. Naponta 2000 mg az általános ajánlott mennyiség egy felnőtt számára, de sportolóknak a 10.000 mg közelítése az ajánlott. Folyékony és kapszulás formában is kiválóan felszívódik. Bélflóra regeneráló étrend esetén érdemes azonban a kapszulás formulát választani.

Mikor ajánlott különösen a használata?

Bélflóra regeneráló étrend esetén, műtétek előtt illetve után, várandósan a pocak bőrének rugalmassága miatt, és szülés után a szövetek regenerálódása miatt, aktív megterhelő fizikai munka esetén, aktív sporttevékenység, korábbi sérülések esetén, új sérülések megakadályozása végett, hajhullás megszüntetésére és gyenge körmök megerősítésére. A napi folyadékbevitelt ajánlott 0.5 dl/tskg szinten tartani, ehhez pedig arányosan literenként 500-800 mg C-vitamint szedni.

Konklúzió

Kollagént szedni veszélytelen, annak mellékhatásai nem ismertek (kivétel a kollagén forrása az arra érzékenyeknek, valamint az édesítőszerek a folyékony változat esetén – ez egyéni tolerancia kérdése). Kúraszerűen is lehet alkalmazni, de huzamosabb ideig történő alkalmazása után (~3-4 hét) várható biztos eredmény.

+1: Bélflóra regenerálás

Táplálékkiegészítők mellett érdemes pár havonta odafigyelni a bélflóra építésére is, a terápiás csontleves pedig bővelkedik jóminőségű kollagénben. Terápiás csontleves alatt egy olyan, legalább 24 órán át, zöldségekkel főtt csirke-marha porcos részeiből álló kocsonyásra főtt levest értünk, amely kúraszerű alkalmazás esetén segíti a bélflóra egészségének megőrzését. Számos ételérzékenység kezelésében alkalmazzák, ebben az időszakban érdemes különösen odafigyelni a tiszta étkezésre, kiiktatni a glutén- és tejtartalmú ételeket, és megemelni a zöldségek mennyiségét. A jó minőségű húsok a magas fehérjetartalom miatt szintén szerves részét képezik a csontleves kúrának.

A végére pedig hoztam egy videót Dr. Gődény György szakgyógyszerész- és fitnesz szakedzőtől, amiben elmondja miért is nevezhetjük a kollagént a szervezetünk ragasztójának: